frame

EnouQh.com

Du behøver ikke at registrere dig eller logge ind for at læse indspark i debatten, men vi vil elske, hvis du opretter en profil og deltager aktivt

Log ind Registrer

Min historie #enouQh

DianaDiana Indlæg: 26
Redigeret november 24 i Din historie – min historie

Den u(sand)synlige vold

Han sov i et andet værelse, så han ikke blev forstyrret. Men selvom jeg havde ligget vågen det meste af natten, og ammet vores datter, kom han alligevel ind om morgenen og krævede 'opmærksomhed'. Den psykiske vold var ikke blot en social og økonomisk spændetrøje. 

Den foregik på alle fronter, og det handlede kun om hans behov. Min krop var altid i alarmberedskab.

Oplevelsen af psykisk vold er individuel og opleves forskelligt, ofte er den usynlig. Det var den også i mit tilfælde. Den kom snigende og isolerede mig mere og mere. 

Nogen vil måske argumentere, at det ikke handler om psykisk vold, men at den ene part i forhold blot mangler energi, selvtillid eller evne til at rykke sig selv! Eller som pseudonymet Libbie Bouffon formulerer sig i bogen 'Det største svin vinder' – han psyker dig bare.

En af historierne, han fortalte, var, at jeg havde været ude for en fødselsdepression, hvorfor omgangskredsen naturligvis trak sig, nogle mere, andre mindre. Jeg fandt først ud af det år efter fra venner og bekendte.

Når den usynlige vold bliver synlig!

Usynlig vold kan af gode grunde også være vanskelig at få øje på. Men i mit tilfælde er den usynlige vold pludselig blevet meget synlig! Det blev den, da jeg mavelandede i Danmark i februar 2015, og efterfølgende skulle til at indgå aftaler om bl.a. børnepenge og samvær, udlevering af mine ting og min opsparing. 

Jeg kæmper i dag stadig mod manden og et langsommeligt system, der argumenter, at tingene skal undersøges grundigt. Den ene part spørges og svarer, den anden part spørges og svarer, den ene part... og sådan fortsætter det i uendelighed, hvis den ene part har bestemt sig for at trække sagen i langdrag. 

Der er ting jeg har lyst til at fortælle – skrige ud, men ikke kan, fordi vores lovgivning kræver 'fysiske' beviser! Og det er jo lidt svært med ting, du ikke kan se! Læs f.eks. artiklen af socialpædagog Iben Engsbye. Men jeg vil ikke undlade at fortælle min historie – den ret føler jeg, jeg har optjent!. Ytringsfriheden er nemlig den eneste, som kan sætte en stopper for den usynlige psykiske vold!

Hvis vi ikke må eller tør tale om svesken, så får vi den heller aldrig på disken – og det har vi seriøst behov for af respekt for alle de kvinder, der dagligt kritiseres, kontrolleres, ignoreres, isoleres i en sådan grad og omfang, at svesken blot er et andet ord for psykisk vold! – Diana

Et lille pip: Når man er ekstra stærk, har man en særlig forpligtelse at være sød ved andre. Citat: Pippi Langestrømpe. Men for narcissister, psykopater og hensynsløse egoister gælder Astrid Lindgrens sandhed bare ikke. Forpligtelser peger kun én vej! Midlet helliger målet, og ofte tager de ejerskab over både midlet og målet! 

Hvis min historie kan hjælpe kvinder i samme eller lignende situation, så er min mission nået... et step af vejen!

Billedtekst: 10-12 kg siden (det er lang tid siden, jeg har været på vægten). To måneders indlæggelse på psyk og efterfølgende to års medicinering for angst, koster hurtigt nogle ekstra kg på bagen, som du kan se i artiklen i Hendes Verden (nederst på siden).

Fire sager i syv instanser

Februar 2015 - dags dato

De fire sager

I februar 2015 rejser fra England til Danmark med en kuffert i den ene hånd og min datter i den anden. Mit forhold er forlist, og har været det i flere år.

Min veninde i Danmark fornemmer, at jeg ikke er helt rask, og forsøger i to omgange at hente mig til Danmark. Anden gang lykkedes det. Efterfølgende bliver jeg indlagt på OUH med en psykose. To måneder efter udskrives jeg.

Det bliver starten på års kamp for at få min tidligere samlever til at:

1. Indgå en aftale om samvær
2. Tilbagebetale min livsopsparing
3. Udlevere mine ejendele
4. Betale børnepenge

De syv instanser 

Jeg har fra februar 2015 til dags dato være gennem foreløbig 7 instanser, nogle af instanserne gentagne gange. 

• Statsamtet, afd. samvær – indgåelse af samværsaftale
• Statsamtet, afd. børnepenge – mgl. betaling af børnepenge
• Civilstyrelsen – tilbagehold opsparing
• Procesbevillingsnævnet – tilbagehold opsparing
• Civilretten – tilbagehold opsparing
• Udbetaling Danmark – misligehold aftale børnepenge
• Fogedretten – tilbageholdelse inventar/ejendele
• Fogedretten – genåbning af sag pga. misligehold 
• Ankenævnet – børnepenge 
• Fogedretten – tilbageholdelse af datter efter samvær 

Status dags dato 

Ingen af sagerne er endelig afsluttet. Det tætteste vi kommer på en afslutning af en af sagerne, er vores aftale om samvær, som jeg endnu ikke tør kategorsiere som ‘afsluttet’. 

Ovenstående er et ultra-ultra-kort resumé af fire sager, som i dag fylder over 300 bilag, og har haft store konsekvenser for mig psykisk og økonomisk. 

Billedtekst: Den langsomme sagsbehandling gør det heller ikke lettere, 'at komme videre'. 

Sagen blev indbragt for Statsamtet i april 2015. I september 2018 skrev Ankenævnet, at de desværre ikke kunne nå at afgøre sagen inden for de normerede 5 måneder, hvorfor sagen nu står til først at blive afgjort i 2019. 

En narcissist er ikke i et forhold, der er baseret på kærlighed, ligeværdighed og gensidig respekt. Narcissister overtager andre menneskers liv og ejendele. Citat: Berigh Siegumfeldt

I mit tilfælde er Berith Siegumfeldts udsagn ekstremt konkret! Det vidner tre af de fire sager om! 

When shit hits the fan 

Som det jo i den grad er tilfældet i min situation, så har du brug for al den opbakning og hjælp du kan få fra familie og nære venner. Jeg har trods alt været heldig, at min familie og venner har evnet at hjælpe mig, men hvad med alle de kvinder, som må slås alene, fordi deres netværk ikke er stærkt eller stort nok til at hjælpe? Fordi de er slået omkuld, og ikke magter at rejse sig alene? 

Der er i dag i Danmark desværre INGEN konsekvenser ved at udsætte sin samlever eller tidligere samlever for psykisk vold. Vi straffer nemlig ikke psykisk vold i Danmark – heller ikke endnu, selvom lovgivningen iflg. eksperter gør det muligt. Det har i vores retssystem ingen konsekvenser at undlade at betale børnepenge, misligeholde den samværsaftale I har indgået i  Statsamtet, tilbageholde en anden persons opsparing, og ejendele – eller hvad du nu udsættes for. 

Hvis du er nysgerrig på min påstand, så læs f.eks. Louise Dalsgaard og Trine Marie Ilsøes interview med juraekspert Trine Baumbach om straframme og straf i sager om psykisk vold.

Der er ingen konsekvenser... med mindre sagerne trækker så langt ud, at lovgivningen om psykisk vold engang i 2019-2020 er på plads! I mange lande kan man ikke straffe iflg. legalitetsprincippet: Nullum crimen, nulla poena sine praevia lege poenali.

Det betyder kort sagt: Ingen lov, ingen straf. Men i Danmark har vi jo en lovgivning på området, nemlig paragraf 245 stk. 2 og paragraf 266. Der er bare ingen der dømmes for psykisk vold!  

Det sker ikke for mig!

Da jeg var i 20’erne var jeg ustoppelige! Fuld fart på uddannelse og karriere. 

Jeg rejste til England for at uddanne mig på London Studio Centre – dans og musical – for penge jeg havde tjent og opsparet ved at undervise i dans. Efterfølgende var jeg så heldig at få et scolorship, så jeg kunne forlænge min uddannelse ud over de tre måneder, jeg havde råd til. Både undervisning og husleje er dyrt i England.

Tilbage i Danmark startede jeg min show- og eventvirksomhed Show U. Vi var i en lang årrække landsholdets cheerleaders i Parken, og Show U talte prominente kunder som Baz Luhrmann, Grøn Koncert, DSB, Metroen, KiMs, D’angleterre, Deloitte, Coca Cola, Discovery Channel, Dansk Turist Råd, en masse storcentre og mange andre større og mindre virksomheder. 

Billedtekst: Jeg kigger tilbage på mit cv både med stolthed og en vis undren over min nuværende situation! 

I 2004 mødte jeg min datters far. Da jeg i 2007 besluttede jeg mig for at gøre forholdet forbi, fandt ud af at jeg var gravid, og i 2008 fødte jeg vores datter. 

Hvorfor blev jeg i forholdet?

Fordi jeg altid har været en fighter? Fordi jeg tror på det bedste i alle? Måske fordi jeg langsomt og næsten usynligt, føler jeg, blev kørt over – kritiseret, kontrolleret, ignoreret, isoleret. Jeg ved det ikke, men måske finder jeg svaret en dag! 

Missionen med projekt #EnouQh er at få psykisk vold på plakaten. Vi er nødt til at tale om psykisk vold – hvad er psykisk vold, og hvordan straffer vi psykisk vold. Hvis vi ikke formår at sende et klart signal til de, der udsætter deres partner og x-partner for psykisk vold, så stopper de aldrig... for det er jo ikke ulovligt! 

Verden er trafikeret af narcissister, psykopater og hensynsløse egoister, der blender ind, så selvom du kigger dig grundigt for til både højre og venstre, er der alligevel risiko for, at du bliver kørt over. I starten kører de pænt og overholder deres vigepligt, men langsomt overskrider de midterlinien og havner i din bane, og kører dig over. 

Li’så lidt som vi kan forhindre fartsyndere i at køre for stærkt, uanset hvor mange fartbegrænsningsskilte og fotovogne vi sætter op ved vejene, li’så lidt kan vi forhindre narcissister og psykopater i at 'begå' sig i vores samfund – men vi har dælme en pligt som samfund til at sige fra, og det gør vi altså kun ved at lovgive på området.

Og så har vi brug for at informere, oplyse og undervise vores unge mennesker, så de bliver klædt på og lærer at passe på sig selv – både i trafikken og livet. 

Læs også indsparket: 

PS: Narcissisme er ikke en diagnose i Danmark. Både lægmænd og eksperter har mange bud på definitionen af ordet narcissist – en anden beskrivelse kunne være hensynsløs egoist.

Di 💋 #enouQh 
– If U walk through hell, keep walking.

Svar

• DianaDiana Indlæg: 26
    Redigeret november 27
    I Hendes Verden uge 46 2018 kan du læse mit interview med journalist Mette Bennike. Du finder også Hendes Verden online på www.flipp.dk. 

Du kan læse størstedelen af artiklen her – minus en side og efterskrift af psykologisk rådgiver og ekspert i narcissisme, Berith Siegumfeldt: http://bit.ly/hendesverden

Di 💋 #enouQh 
  • DianaDiana Indlæg: 26
    Redigeret november 27
    Et par kommentarer til artiklen i Hendes Verden:

Den første sætning – overskriften: Forelsket i en narcissist – pas på, hvis det er for godt til at være sandt.

Formuleringen blev vendt flere gange i korrekturfasen, men fandt aldrig de rigtige ord. 

'Forelsket i en narcissist' lyder som om jeg stadig er 'forelsket' i manden, men det blev forholdet hurtigt alt for ensidigt til. Sommeren før jeg fødte min datter, havde jeg egentlig besluttet at gøre forholdet forbi, men fandt ud af at jeg var gravid, og så er det vel ok at gi' det en chance til, fremfor at fravælge en far til sit barn, ikke?

Jeg tænker tit på, hvordan mit liv havde formet sig, hvis jeg dengang havde taget en anden beslutning. Set i bakspejlets klare lys, havde jeg valgt anderledes i dag.

Diana Wøhler mistede sig selv i et destruktivt forhold og tog turen fra livet på første klasse til psykiatrisk afdeling. 

Første klasse på papiret, ja – og udsigten over vandet! Ja, jeg var med på nogle spændende rejser, jagtselskaber, sejlads i en fantastisk båd, men det blev hurtigt som 'praktisk gris', og da jeg fødte vores datter, var det slut!

Min far skriver på et tidspunkt til mig:  
    Den ordning med tilfældig godtgørelse efter bilag for diverse udgifter, er nedværdigende for dig, og går på sigt ud over dit selvværd. En løsning, hvor du regner med ... vil ændre adfærd, er ikke sandsynlig. Dit personlige netværk kan heller ikke fungere i det nuværende samliv med ... 
    Jeg burde have lyttet! 

Han havde masser af penge, men jeg kunne ikke engang få en barnepige – heller ikke, hvis vi skulle ud til noget sammen.

Det lyder som om, jeg er eller var en forkælet forstadskælling, ikke? Men jeg var flyttet til et andet land og langt fra mine forældre og mit netværk, og fakta er, at jeg aldrig – som i aldrig – havde en friaften. Jeg var fuldstændig alene om opdragelsen af vores datter, fordi han var sjældent hjemme, og når han var, så var det ikke vores behov eller samliv, der var i fokus, men udelukkende hans behov. 

Du tænker sikkert, hun kunne da bare have sagt fra!

Men forestil dig at den psykiske manipulation foregår så langsomt og usynligt, at du ikke lægger mærke til den. Forestil dig at blive isoleret fra din familie, dit netværk, og holdt i en økonomisk spændetrøje – hvor du oven i købet skal vise boner når du køber ind til familien. Forestil dig, at dit hus i mellemtiden er lejet ud! Du står over for en dobbelt marathon, hvis du vælger at bryde forholdet – til dit barns far, samtid med, at du er drænet for energi.

Jeg husker en episode, da min bedste veninde besøgte mig – husk på, at jo var flyttet på den anden side Nordsøen. Selvom han var hjemme og havde lovet, at tage sig af vores datter, så vi fik tid til at sludre – så fik vi under en time inden han skreg, at nu skulle jeg komme tilbage og tage vores datter! Min veninde husker det stadig! 

Psykisk vold handler om summen af alle de enkeltstående handlinger, d.v.s. den langsomme sociale og økonomiske isolering, at dagsordenen konstant ændres, uselvstændiggørelse, krav om sex eller isnende kulde. 

Man orker ganske enkelt nul sex – når du har ligget vågen hele natten og ammet dit barn... uden at det bliver respekteret.

Som artiklen pinpointe – den psykiske vold foregår på alle fronter, min krop var altid i alarmberedskab.

Når du så vælger at 'move on', og har fået en barn med en, der har kørt dig i sænk, men stadig ønsker at dominere dig, så ved du, at der venter dig en endnu hårdere kamp! I mit tilfælde fire – gennem syv forskellige instanser! Den dobbelte marathon, jeg talte om!

Di 💋 #enouQh 
Log in eller Registrér for at kommentere.